På Integrio ser vi support och förvaltning som en naturlig del av vårt arbetssätt. Vi kallar det beredskapsavtal, där vi garanterar att vi finns till hands om problem uppstår. Support och förvaltning ingår i vår teamleverans och det hanteras direkt av våra DevOps-team.

Vad är ett beredskapsavtal? 

Ett beredskapasavtal innebär att vi även finns tillgänlgiga inom vissa tider för de lösningar vi förvaltar. Våra DevOps-team, som arbetar både med utveckling och förvaltning, sköter även supporten. Eftersom vi ansvarar för lösningen under hela processen, så säkerställer vi också att ni får effektiv och snabb hjälp när det behövs samt att de buggar och incidenter som uppkommer också blir lösta och inte kommer tillbaka. Förvaltning för oss innebär att vi hanterar livscykeln för de integrationslösningar vi har driftsatt. det innebär löpande att vi ser till att lösningen funkar och gör det den är avsedd för, samt att den uppdateras efter rådande förhållanden.

Hur fungerar det? 

För att beredskapsavtalet ska fungera optimalt krävs rätt verktyg och en noggrann uppsättning av larm och monitorering (övervakning). Det anpassas efter kundens specifika krav och behov.

Vi tar ut en månadsavgift som täcker upp för arbetet samt licenser för de verktyg och plattformar som vi använder. Dessutom inkluderar avgiften att vi har dedikerad personal som är redo att hjälpa er inom överenskomna tidsramar. Våra team består oftast av 3–4 personer, och vi garanterar bemanning även vid sjukdom eller andra eventuella händelser.

Prisexempel på beredskapstillägg för olika nivåer.

Anpassning av era behov

Under sommarmånaderna, särskilt i juli, går behovet av support oftast ner. Då erbjuder vi en jourliknande bemanning som snabbt kan aktiveras vid incidenter. Vi kan också anpassa bemanningen efter era specifika krav, beroende på vad ni behöver under olika tider på året. Vårt fokus är alltid att leveransen ska möta era behov på bästa möjliga sätt.

Har ni även beredskap för Integrationsmiljöer där ni inte utvecklat den?

I de flesta fall så klarar vi inte det, vi behöver ha full kontroll på plattformen samt ha möjlighet att använda de loggningskomponenter samt de monitoreringsverktyg som behövs. Men vi är självklart intresserade att göra en analys/översyn över plattformen och därefter kan vi åtgärda eventuella brister och migrera över tekniken till en förvaltningsbar arkitektur. Då bygger vi samtidigt upp kompetens och kan sedan hantera den inom ett team.

Läs också

Därför behöver du både en integrationsstrategi och en plattform