Man kanske inte tror att systemintegration och pizza har så mycket gemensamt. Men båda handlar faktiskt om att kombinera rätt ingredienser – för att leverera något som passar kunden perfekt. Dessutom finns det en intressant liknelse som kan hjälpa oss förstå ansvarsfördelningen inom IT-tjänster och olika leveransmodeller.

Arkitekten Albert Barron på IBM har tagit fram en illustration kallad ”Pizza as a Service”, som visar hur olika nivåer av tjänsteleveranser fungerar. Från att göra allting själv till att få en komplett tjänst serverad. Låt oss bryta ner den här liknelsen och se hur den kan översättas till systemintegration.

Pizza as a Service, Albert Barron, IBM

Pizza as a Service – vad innebär det?

Föreställ dig att du vill ha en pizza. Du kan välja att köpa ingredienserna och laga pizzan hemma, beställa en pizza – eller något däremellan. På samma sätt kan företag välja hur mycket ansvar de vill ta för sin IT-struktur och systemintegration.

Så här kan de olika leveranssätten delas upp:

  • Traditional On-Premise
    Du gör allt från grunden, precis som att köpa ingredienserna och baka pizzan hemma. Du som kund tar allt ansvar för både teknik och personal som hanterar systemintegrationen. Det kanske inte alltid blir som på restaurang, för experterna (DevOps-teamet) har inte haft så mycket att säga till om.
  • Infrastructure as a Service (IaaS)
    Du köper hem en färdig pizzadeg med topping, men bakar den hemma i ugnen. Infrastrukturen outsourcas till leverantören som sköter drift och servrar. Utveckling och programvara är dock fortfarande kundens ansvar.
  • Platform as a Service (Paas)
    Du beställer hem en pizza från pizzerian. Där tar leverantören ansvar för nästan allt och sköter den tekniska plattformen. Medan du som kund sköter verksamhetsrelaterade delar. Kallas också Managed Service.
  • Software as a Service (SaaS)
    Du väljer att äta pizzan på restaurang och låter leverantören ta hand om allt. Från ingredienser till disken efteråt. Du får en färdig lösning, kan slappna av och behöver inte tänka på vare sig teknik eller drift.

Integrationslösningar på Integrios meny

Nu när vi har pizza-liknelsen på plats, så låt oss överföra det till systemintegrationens värld. På Integrio har vi två leveransmodeller för systemintegrationer: In sourced-leverans och Managed Service.

In Sourced-leverans – Gör pizzan själv (med lite hjälp)

Precis som med en pizza som du gör själv (med lite hjälp från en färdig deg), erbjuder Integrio en In Sourced-leverans, där vi integrerar ett team av specialister i er organisation. Teamet känner till tekniken och anpassar metodiken efter era krav. Tillsammans med era arkitekter tar vi fram en integrationsstrategi och skapar ramar för att kunna prioritera rätt för de kommande åren.

Fördelar med In Sourced-leverans

  • Anpassade lösningar som passar era unika krav
  • Automatisering som minskar personberoenden
  • Betalningsmodell baserad på timdebitering och allokering i teamet med antal personer, support och beredskapsavgifter.

Managed Service – Beställ en pizza

Med vår Managed Service-modell tar vi hand om allt, precis som en pizza som levereras till dörren av pizzerian. Ett team arbetar internt på Integrio och hanterar plattformen, infrastrukturen och drift, medan ni kan fokusera på kärnverksamheten. Ni får tillgång till en plattform med färdiga lösningar och dessa följer standardiserade mönster och arkitekturprinciper, vilket gör det enkelt och skalbart.

Fördelar med en Managed Service-leverans

  • Tydlig ansvarsfördelning mellan er verksamhet och oss som leverantör
  • Skalbara lösningar som växer med era behov
  • Bättre kostnadskontroll med månatliga avgifter.
  • Ni kan fokusera på kärnverksamheten fullt ut

Pizza och integration – vad har vi lärt oss av detta?

Beroende på vilken modell ni väljer, precis som med pizza, får ni olika nivåer av ansvar och kontroll. In sourced-leveransen ger er mer anpassning och delat ansvar, medan Managed Service låter oss ta hand om hela processen. Oavsett vilken modell ni är ute efter, så kan vi se till att er systemintegration fungerar smidigt och hjälper er att nå era verksamhetsmål.

Är ni redo att beställa en pizza – eller en integrationsplattform?

Om ni är intresserade av hur ni kan effektivisera er systemintegration med någon av ovanstående modeller, kontakta oss! Vi hjälper er att navigera fram till en lösning och leverans som passar just era behov och verksamhet.
Kristofer Andersen

Läs också

Beredskapsavtal med Integrio – Vad innebär det?